זו כותרת הכתבה ששודרה בתכנית המגזין של אושרת קוטלר.
בכתבה הוצגו אנשים שלא מתחברים לטכנולוגיה
(טכנופוביים) ביניהם מוטי ששון ראש עיר מצליח שמוקף בעט ועיפרון ומחק, סבתות
שהתלוננו שהנכדים מתסכלים עליהן דרך האייפון.
בקורס טכנולוגיות כסוכני שינוי בביתי הספר הכרנו סיווג
של אנשים על פי רמת אימוץ החדשנות שלהם ועל פי המאפיינים שלהם:
החדשניים
האנשים החדשניים,
2.5% , הם המתלהבים - אוהבי הטכנולוגיה
והחדשנות באופן גורף.
הם יחפשו באופן פעיל
חדשנות וישלמו מחיר גבוה על מוצרים חדשניים גם אם אינם יודעים בוודאות כיצד יעבדו.
הם מתמודדים עם אי הודאות ומוכנים לקחת סיכונים. אינם זוכים לאמינות רבה ולכן יש
להם חלק מוגבל בלבד בפעפוע של החדשנות.
המאמצים המוקדמים -
מובילי הדעה
אלה הם בעלי החזון. לעומת
החדשניים, המאמצים המוקדמים מוגדרים כמובילי דעה, אשר מסוגלים להשפיע על הגישה של
אחרים. ממוקמים במרכז הרשת החברתית – בעלי סטאטוס חברתי וטווח השפעה רחב, בעלי
מיומנות טכנית , חשופים לרשתות תקשורת, התנהגות בהתאם לנורמות חברתיות, לכן
מקובלים כדוגמה לאחרים במערכת החברתית
הרוב המקדים
אלה האנשים המעשיים,
הפרקטיים. בעלי קשרים חברתיים טובים אך אינם בעמדת מנהיגות בדומה למאמצים
המוקדמים. הם שקולים בתהליך אימוץ החדשנות.
הרוב המאחר
השמרנים, אלה ממתינים
עד שרוב מכריהם יאמצו את החדשנות. הם ספקניים לגבי החדשנות אך פועלים תחת לחץ חברתי
וצורך כלכלי. זקוקים לתמיכה של הרשת החברתית הקרובה כדי לספק להם ביטחון בהחלטה
שלהם.
המאחרים
הספקניים, בעלי השקפה
מסורתית וספקנית לגבי חידושים. שייכים לקבוצה חברתית סגורה יחסית.
הם מבקשים לדעת
בוודאות שהחדשנות עובדת כראוי לפני שהם מנסים אותה. לכן הם ממתינים, צופים בשאר
חברי הקבוצה, ומתעכבים בהחלטת האימוץ שלהם.
הטכנופובים - הם המאחרים באימוץ המהווים
כ - 16% מהאוכלוסייה, הם האחרונים לאמץ טכנולוגיה חדשנית, אינם
אוהבים שינויים, ספקניים ואינם נוטים להיות מנהיגים או מובילי דעה (מתוך
מצגת הקורס המודל של רוג'רס שלבים באימוץ של טכנולוגיה חדשה).
ניתן לראות שמי שמושך את הטכנופוביים לשנות את גישתם הם
המשתמשים כיום בטכנולוגיה, מובילי השינוי או מאמצי השינוי .
ראש עיריית חולון נבחר על ידי המגזין
הבריטי "מונוקול" לאחד מעשרת ראשי הערים הטובים בעולם, לאור התפתחות
העיר בתרבות, בחזות ובתדמית, והפיכתה לעיר הילדים והצעירים. חשוב במקרה כזה
להקיף את עצמך באנשים הנכונים כדי להצעיד את הארגון קדימה.
במאמר של פרופ' גבי סלומון פדגוגיה
וטכנולוגיה מי מכשכש במי? (2000) הוא מתייחס לנושא השינוי וטוען "אסור
שנגיע למצב שבו יכשכש זנב הטכנולוגיה בגוף החינוך. התפיסה הפדגוגית צריכה להיות
פתוחה לחידושים טכנולוגיים אך לא לתת להם להוביל אותה באף. פדגוגיה המתעלמת ממה
שהטכנולוגיה מציעה לה היא פדגוגיה אנכרוניסטית הפוגעת בעצמה כיוון שהיא מעקרת את
מה שעשוי לאפשר את מימושה. מצד שני, טכנולוגיה שניתנת לה הפריווילגיה להכתיב את
הפדגוגיה הופכת אותה למערכת של פעילויות של למידת- סרק המקשטות את המיחשוב כדי
להצדיק את קיומו."
במצב בו מי שמוביל תהליך אף אם הוא עצמו אינו טכנולוגי,
אבל יודע להקיף עצמו באנשים המתאימים ולנהל אותם, אפשר להנות מפירות הטכנולוגיה.
אולם רצוי וכדאי לעבור לקבוצת ה"רוב המאחר" .
חלק מתלמידיי בעיקר הגימלאים שבהם, שייכים לקבוצת המאחרים באימוץ והדבר הראשון שנדרש ממני הוא להסיר את מחסום הפחד והחרדה. אחת הדרכים שבהם אני נוקטת היא לתת להם מעבר להסבר התאורטי על המחשב לגעת ב"ברזלים" לראות ולמשש מהנמצא בתוך הקופסא. רובם מציינים בפני שההכרות הזו עם המחשב עוזרת להם להוריד את רמת החששות.
חלק מתלמידיי בעיקר הגימלאים שבהם, שייכים לקבוצת המאחרים באימוץ והדבר הראשון שנדרש ממני הוא להסיר את מחסום הפחד והחרדה. אחת הדרכים שבהם אני נוקטת היא לתת להם מעבר להסבר התאורטי על המחשב לגעת ב"ברזלים" לראות ולמשש מהנמצא בתוך הקופסא. רובם מציינים בפני שההכרות הזו עם המחשב עוזרת להם להוריד את רמת החששות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה