סרט המתאר כמה אנחנו כבני אדם, מבוגרים כילדים, יכולים להיות שבויים בתוך עולם מושגים שהנחלנו לעצמנו מבלי לנסות ולבחון מחדש האם יש לו עוד תוקף. מוסר ההשכל של הסרט הוא שאסור לנו להיות שבויים בדעות קדומות או נעולים על רושם ראשוני - עלינו תמיד להיות מודעים לסביבה שלנו ולבחון מחדש בכל פעם את המציאות ולשנות את יחסינו בעקבות מסקנות טריות. זה נכון ליחסים בין מורה ותלמיד, זה נכון בין תלמיד/ה לתלמיד/ה וזה נכון גם הרבה מעבר...
במאמר לקראת המודל השלישי של דר' יורם הרפז שנלמד בקורס קוריקולום הוצגו
שלושה מודלים של חינוך ישן, חינוך חדש והמודל השלישי סינתזה ביניהם. על פי המודל
החדש בין היתר המורה מאפשר לכל תלמיד להתפתח
בהתאם לכישרונותיו לנטיותיו ולקצב שלו . לצורך הדגמה צפינו בסרט "כוכבים על
פני האדמה" בסרט מופיע ילד הסובל
מלקויי למידה שונים והמורה מזהה את נקודות החוזק והחולשה שלו ובהתאם לכך מקדם אותו.
הילד בסרט אותר ככישרוני בציור והמורה
טיפח את הכישרון שלו, יצר תחרות ציורים בבית הספר והעצים אותו . כמו כן עבד על
קשייו בתחומים קריאה כתיבה וחשבון על מנת לקדם את יכולות בנושאים אלו.
גם בסרט "הכוכבים של שלומי" כששאלו את המורה למה לא סילקו
את שלומי עד היום מבית הספר כי כל הציונים שלו שליליים התשובה הייתה כי הוא לא מפריע.
לעיתים קרובות אנו בוחנים את התלמידים ולא רק אותם על פי
סטראוטיפים והיחס שלנו אליהם הוא בהתאם
וזה גם מה שהודגם בסרטון של התלמידים. כולנו כבני אדם חוטאים בכך והגדולה היא
להודות בטעות ולתקן. כמובן שחלק מכך מגיע מעולמו הפנימי וסביבתו של המבוגר המנוסה.
יש לציין כי האמור אינו רק ביחסי מורה
תלמיד אלא בכל מערכת יחסים ואם נתייחס לעולם בית הספר יש להוסיף לכך כמובן גם את
השותפים הנוספים – ההורים.. בכל פגישה חדשה בין אנשים נוצר רושם ראשוני כלשהו, וקשה מאוד לשנותו
לחיוב או לשלילה. "אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני", מה שהופך את
הרושם הראשוני לחשוב מאוד ביחסים העתידיים בין אותם אנשים. לא סתם נאמר שגם כאשר
אנו ניגשים לראיון עבודה הרושם הראשוני הוא הקובע והוא נקבע במספר השניות הראשונות
שלנו בראיון.
עוד דוגמה המציגה בצורה יפה את נושא הרושם הראשוני והנכונות להודות בטעות
:
עוד דוגמה המציגה בצורה יפה את נושא הרושם הראשוני והנכונות להודות בטעות
:
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה