יום שבת, 6 ביולי 2013

מודל בית הספר Hightech High

מודל בתי ספר Hightech High הוא מודל בו הלמידה מתקיימת בעזרת פרויקטים המאפשרים לתלמידים לעסוק במשימות אינטלקטואליות משותפות ולפתח חשיבה יצירתית וביקורתית; חומרי הלמידה לקוחים מן החיים (לפי  החינוך הפרוגרסיבי של ג'ון דיואי) - חיבור לעולם הממשי, לעולם המבוגרים תוך מתן יחס אישי לכל תלמיד. בית הספר אינו ממיין תלמידים, כל התלמידים מפתחים פרויקטים, פותרים בעיות ומציגים תוצרי למידה לקהילה וההערכה מתבססת על הביצועים.

הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות המקיימות ביניהן יחסי גומלין תוך הפרייה הדדית בין חברי הקבוצה. מעורבות התלמידים בפרויקט מובילה ללמידה משמעותית  מתוך העשרה, גיוון, חידוש, מודעות, הפנמה ויצירתיות. בסיום התוצר מוצג לקהילה , כחלק מתהליך הלמידה. גיוון דרכי ההוראה וההערכה החלופית מאפשרת התייחסות לשונות בין התלמידים  העצמת נקודות החוזק שלהם, מתן ביטוי ומימוש עצמי,  המאפשרים לתלמידים לחוות הצלחות. תפיסת הוראה זו, מותאמת לתלמיד במאה ה-21, החשוף לאוטוסטרדות המידע, תוך פיתוח מודעות ולמהות הפנימית, יכולת אבחנה ובחירה, הבנה ומוטיבציה, כמתחייב מהכרה ברלוונטיות של כל ילד בכיתה. ומטרתה היא הכנת התלמיד לחיים בקהילה. לאורך כל תקופת הלימודים מתקיים חיבור לקהילה ולעולם המבוגרים אשר בא לידי ביטוי ע"י : למידה דרך פרויקטים , הצגת תוצרי למידה , מוקפות טכנולוגיה , פתרון בעיות רב תחומיות, שקיפות שבאה לידי ביטוי בביקורים של אנשי מקצוע ומבקרים אחרים. סיורים, פרויקטים בקהילה  ועוד.




טבלה משווה בין בית הספר הרגיל לבין בית הספר הייטק היי  

  
פרמטרים להשוואה

בית הספר הרגיל

הייטק-היי

ארגון הידע

מקצועות בית ספריים
פרויקטים לימודיים

הוראה

בעיקר פרונטלית
בעיקר צוותית או אישית בהנחיית המורה

בחירת המורה

כבול לתכניות הלימוד הנקבעות על ידי משרד החינוך ולבחינות הבגרות
חופשי לבחור את נושאי הלימוד

בחירת התלמיד

בחירה מרובה בתחומי הלימוד ובחירה מועטה בתוך תחומי הלימוד
ללא בחירה בתחומי הלימוד ובחירה מרובה בתוך תחומי הלימוד

כמות תחומי הלימוד

ריבוי של תחומי לימוד הנלמדים במקביל. לרוב תחומי הלימוד מוקדש זמן מועט שאינו מאפשר העמקה
מיעוט תחומי לימוד. לרוב תחומי הלימוד מוקדש זמן רב המאפשר העמקה

יחס כמותי מורים לתלמיד

מספר המורים זהה או קרוב למספר תחומי הלימוד (בדרך כלל מעל 10 מורים לתלמיד)
תלמיד רואה במהלך שבוע הלימודים עד 6 מורים

יחס כמותי תלמידים למורה

מורה רואה מספר רב של תלמידים במהלך שבוע הלימודים עד כדי מאות תלמידים. עובדה שמונעת ממנו להכיר לעומק את תלמידיו ולקיים עימם יחסים אישיים
מורה רואה פחות מ-70 תלמידים במהלך שבוע הלימודים

משרת המורה

מוגדרת כשעות מול הכיתה
משרה גלובלית הכוללת לא רק שעות מול הכיתה אלא גם זמן משמעותי לתכנון הלימוד

חלוקת התלמידים

כיתות הטרוגניות בכיתות הנמוכות ומעבר למסלולי לימוד ולמגמות בכיתות הגבוהות
כיתות הטרוגניות




מה בישראל?

בארץ מספר בתי ספר המבוססים על שיטת היי טק היי אחד מהם הוא בית הספר החדש בחולון

מתוך חזון בית הספר תכנית הלימודים היא כל מה שחווה ולומד ילד במסגרת ההתנסות בבית הספר, לרבות פרויקטים, לימודי בחירה, חונכות, התנסות בקהילה ובחיים הדמוקרטיים, קשרים עם הקהילה תוך זיקה לתכנית הלימודים של משרד החינוך.

תחומי הלמידה

הלימודים בבית הספר מתקיימים בשלוש רצועות מרכזיות:
1.      לימודי מדעי הרוח במסגרתם תחומי ידע כדוגמת היסטוריה, ספרות, תנ"ך, פילוסופיה, חברה, סביבה ועוד.
2.      לימודי מדעים במסגרתם תחומי ידע כדוגמת מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, אקולוגיה, סביבה ועוד.
3.      הרצועה השלישית - תחומי ידע נוספים במסגרתם שיעורי אנגלית, אמנות, חונכות, חיים דמוקרטיים וקהילה, חינוך גופני, ולימודי בחירה.

תהליכי הערכה

תהליכי הערכה בבית הספר משולבים בכל תחומי החיים בבית הספר שבהם האדם שותף. הם חלים על הילדים ועל חברי הצוות.


כלי הערכה

בין כלי ההערכה בהם נעשה שימוש :
הערכה עצמית- התלמיד מעריך את התהליך ואת התוצר על פי מדדים שייקבעו מראש.
הערכת עמיתים- הערכת התהליך ו/ או התוצר על ידי קבוצת השווים.
הערכת אורחים ומומחים – הערכת התהליך ו/או התוצר על ידי הורים, אורחים ומומחים מתחום הידע.

במסגרת חיפושיי אחר מסגרת שונה לבני כאשר סיים את כיתה ו' נחשפתי אל בית הספר הדמוקרטי והדבר הביא אותי להשוות בין מודל בית הספר Hightech High  לבתי הספר הדמוקרטיים

למודל בית הספר Hightech High קווים הדומים במידה מסוימת לבתי הספר הדמוקרטיים שאף בהם מתקיים שיתוף פעולה בבניית תכנית הלימודים של כל תלמיד בינו לבין המורה ובית הספר ומבוסס על ראייתו של הילד כאדם שלם בזכות עצמו, ועל כן כזכאי לזכויות אדם בסיסיות המתרגמות בעשייה החינוכית למתן חופש בחירה, חופש למידה, ושוויון בין הילדים למבוגרים. שוויון זה מתבטא בין השאר בדמוקרטיה פנימית בבתי הספר הדמוקרטיים, שבאמצעותה מכריעה קהילת בית הספר בנוגע לניהול בית הספר. אולם ההבדל העיקרי ביניהם, לדעתי, הוא אופן החיבור לקהילה ולחברה. בית הספר הדמוקרטי הוא עם הפנים לקהילה שלו ולא לכלל הקהילה או החברה.
קווים משותפים באופן מלא או חלקי:
  •          חיזוק הדימוי העצמי ונקודות החוזק האישיות של כל תלמיד
  •          יחס אישי לכל תלמיד
  •          התאמה לעולם העכשווי והעתידי באמצעות הפיכת התלמידים ליוזמים, יצירתיים וסקרנים, בעלי יכולות למידה גבוהות וראייה כוללת. אם כי יש הבדל בין שתי המסגרות ברמת החיבור לקהילה המורחבת.
  •          אינטגרציה חברתית כללית פתיחות לשונה למרות שבפועל בבית הספר הדמוקרטי מתבצע מיון באמצעות מבחני קבלה ושכר לימוד גבוה החוסם תלמידים מרקע סוציו אקונומי נמוך להשתלב בו. בעוד ב - Hightech High  אין מיון או מבחני קבלה.
  •          הסטת  התלמידים מהמקום הפסיבי אל מקום אקטיבי ופעיל, שבו ביה"ס משמש כשדה התנסות והכשרה עבורם ליצירה ועיצוב של חייהם, חברתם וסביבתם.

לדעתי, מודל High Tech High  בנוי על מודל קהילות חינוך כפי שבא לידי ביטוי במאמר של דר' יורם הרפז. בו המורה מניע ומנחה את הלומדים , מתבצעת למידה פעילה בה התלמיד מעורב באופן אקטיבי ותורם מידע משלו לקבוצה. הידע כולל בעיות עשירות או נושאים מזמינים חשיבה וחקירה המאורגנים בתוכנית לימודים גמישה המהווה נקודת מוצא לחשיבה ולמחקר. הבוגר הרצוי הוא מי שמתפתח  תוך דיאלוג מתמיד  עם התנהגויות, אמיתות וערכים, או מי שהחשיבה הביקורתית  - יצירתית שלו נובעת מהמבנה של הנושאים שאתם ועליהם הוא חושב.

במודל  High Tech High  הצלחת הבוגרים לא נמדדת על פי הישגים במבחנים אלא על פי שיעור בוגרי התוכנית שילמדו האוניברסיטה  והנתונים בסן דייגו מראים ש - 99% מהבוגרים המשיכו את לימודיהם באוניברסיטה או בקולג' ו -35% מהם הם דור ראשון למשפחתם, המסיים לימודים אקדמיים. מעניין יהיה לבדוק  זאת בישראל.

הערה לסיום על מודל Hightech High שמעתי לראשונה מאחי ד"ר איציק קורן ז"ל שנחשף אליו בעת ביקורו ברשת בתי הספר Hightech High בסאן דייגו בשנת 2008 הביא את השיטה לארץ שבסיסה הוא שהתלמידים הם יצרני ידע ולא רק צרכני ידע והיה חלק מצוות ההיגוי לפרוייקט בארץ. באתר  ניתן למצוא מידע נוסף. לסגירת המעגל נבחרה  כלתה של אחותי לרכז את נושא למידה בעזרת פררוייקטים בבית הספר בו היא מלמדת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה