השבוע צד את עיניי מאמר שפורסם בפורטל מסע והפנה למאמר בכלכליסט של
פרופ' שיזף רפאלי הדן במעמד המורה. ומציע בין היתר הגדרות חדשות לפיהן הדרך לשיפור ההישגים היא מערכת חינוך תובענית, ושינוי
במעמד המורים. הפיכת מקצוע המורה למקצוע יוקרתי,
תחרותי ומעורר קנאה.
"שינוי מעמד המורים" הוא מטבע לשון שגור בפי נציגי ארגוני מורים.
התחושה היא שקיימת לאורך השנים ירידה במעמד המורה. הסיבות לכך רבות ומגוונות:
אבדן הסמכות באופן כללי ההורית והמורית. המורה אינו בהכרח מקור הסמכות בכיתה.
מדיניות הענישה הרכה הנובעת מזכויות יתר (?) של התלמידים.
מעורבות והתערבות ההורים.
תוצאות הנמדדות בין היתר בזכאויות לבגרות ובמבחני המיצ"ב ועוד.
התנהגות והתייחסות המורים עצמם למקצוע
תכנית "אופק חדש" מנסה בין היתר להתמודד עם תדמית מקצוע
ההוראה.
כהמשך לפוסט הדן במורה כמשווק הנותן מענה לכאבי הלקוח, אני רוצה להציג מנקודת מבט ההורה ובנימה אישית מספר דוגמאות למתן או אי מתן מענה לכאבי הלקוח.
***
לפני שנים רבות ליוויתי את בני לכיתה א'. הילד נכנס לכיתה שהוא
קורא וכותב. ילד סקרן שאובחן בהמשך כילד מחונן. מורה א' שקיבלה אותו לכיתה התעלמה
מהמידע שהועבר לה ואמרה שעליו ללמוד הכל מהתחלה.
מורה ב' הצליחה למנף את יכולותיו של בני הן בתחום הלימודי והן בתחום
החברתי על ידי מתן העשרה לימודית וטיפוח מעמדו החברתי.
מורה ג' טענה בפני כי היא מקבלת לכיתה ילד כלוח חלק ולא הסכימה לעצתי
לקבל טיפים מקולגה שהצליחה לחדור ללב הילד.
מורה ד' טענה בשעת משבר כי הילד מפונק וחסר גבולות.
מורה ה' לא הספיקה להגיע לילד כי תמיד היו כאלה שזקוקים יותר.
דוגמאות אלו הן רק קצת חוויותיי כהורה במערכת החינוך וקיימות עוד
רבות.
***
אני רוצה להרחיב על דוגמה אחת המורה איליה. ד"ר
מזין, המורה לפיזיקה האגדי מתיכון מכבים-רעות צוין ע"י תלמידיו כ"דמות
המשפיעה ביותר עליהם אחרי ההורים". עבורו ההוראה היא שליחות. הוא אמנם מורה
לפיזיקה אך המשמעות החינוכית של עבודתו רחבה יותר. הוא דורש נורמות של אחריות
אישית, משמעת פנימית ודבקות במשימה, ומלווה את הדרישות בהומור שופע ובעידוד כל
תלמיד להגיע למצוינות. בכל שנה לוקח איליה על עצמו לקדם מספר תלמידים מתקשים ולא
מסתפק רק בהצטיינות של החזקים. תלמידיו משתתפים בהצלחה באולימפיאדות שונות. או כפי
שמעיד איליה על עצמו . "אני קודם כל מעביר לתלמידים את הערכים, את הכבוד
ההדדי", הוא מגלה. "אני חושב שאני קודם כל מורה לחיים, ורק אחר כך מורה
לפיזיקה". וכשנשאל מה ייקח את מערכת החינוך קדימה? שהמורה
והתלמיד יגיעו לכיתה בזמן, שכולם יהיו מסודרים, ששיעור יהיה שיעור, ששיעורי הבית
יהיו שיעורי בית, שהדגמה תהיה הדגמה". מתוך המורה של המדינה - על קו הסיום
מתוך אתר חיל האוויר
דר' איליה מזין
אז
נכון לא כל המורים הם איליה ומצד שני יש עוד הרבה "איליה" במערכת. אך
שיפור במעמד המורה לא יבוא ללא שינוי בקרב כולנו הורים מורים תלמידים החברה כולה.

הכללים הראשונים במערכת החינוך שחייבים להיות הם כללי משמעת וחוקים ברורים. ללא אלו התלמידים לא יסגלו נורמות התנהגות ודרכי לימוד.
השבמחקכמובן שעקביות והבנה של הכללים חשובה מאוד לצורך הפנמה.
לו מורה היה מתעסק רק בלמידה של תלמידים שיודעים שעליהם לקחת אחריות ללמידה, הדבר היה משפר את מעמד המורה והן את מערכת החינוך